Varjuvärv
November on varjude aeg nii otseses kui ülekantud mõttes. Süüdatakse küünlaid lahkunute hingedele ja püütakse iga valguskiirt järjest lühemast päevast. Aknast välja vaadates valitsevad hämarad pruuntoonid, maapinna katavad pori ja kõdu. Riigikogu kempleb riigieelarve vastuvõtmise ümber, inimesed maadlevad hinnatõusu ja kasvavate maksudega. Kõlab depressiivselt, kuid… selles varjualas on peidus uus tärkamine. “Olukord on sitt, kuid see on meie tuleviku väetis”, nii ütles Lennart Meri aastal 1997 ja see kehtib ka täna.
Otsides seda hetke iseloomustavat värvitooni oli otsus lihtne – novembri värv aastal 2023 on umbra. Muldpigment, mis on oma nime saanud ladina tüvest “umbra“, mis tähistab “varju”.
Umbra on muldvärv, täpsemalt raudoksiidi ja mangaani sisaldusega savimuld, mida leidub paljudes maailma paikades. Väidetavalt pärineb parim toorumbra (raw umber) Küproselt. Töötlemata ehk toorumbra on õrnalt roheka alatooniga tumepruun pigment, kõrgel temperatuuril kuumutamisel muutub see punakamaks ja kannab nime põletatud umbra (brunt umber).
Suured umbra leiukohad asusid Itaalias, Toskaana naabruses, Umbrias. Seal hakati seda värvimulda kaevandama juba 15. sajandil ja tihtipeale seotakse värvinimi just selle leiukohaga. Huvitav fakt – Umbria on üks vähestest Itaalia maakondadest, millel puudub merepiir.
Umbrat on leitud juba iidsetel koopamaalingutel ja seda kasutati ohtralt renessanss maalikunstis varjude kujutamisel. Umbra kui pigmendi kuldaeg maalikunstis saabus aga baroki ajastul ja eelkõige chiaroscuro tehnika kasutamisel. Chiaroscuro (itaalia keeles “hele-tume”) on visuaalne tehnika, mis loob skulpturaalset efekti tugeva valguse ja varju kasutamisega. Tavaliselt nii, et taust on ülitume ja figuurile paistab ere valgus. Umbra sai siin teha nimekohast tööd ehk olla mustale heaks alternatiiviks varjualade maalimisel. Seda tehnikat kasutasid näiteks Caravaggio, Rembrandt ja Vermeer.
Naturaalse umbra kui pigmendi kood on PBr7 ja see katab erinevad umbratoonid heledamatest, rohekatest toorumbratest tumedate, punakaspruunide põletatud toonideni. Naturaalne umbra on looduslik sikatiiv ehk kiirendab värvi kuivamist. Nii on ta väga hea valik näiteks õlimaali alusmaali tegemisel, et kujutatava objekti vormi valguse-varjuga modeleerida ja üsna kiirelt liikuda edasi järgmiste värvikihtide juurde.
Sünteetiline umbra on saadud musta raudoksiidi oksüdeerimisel ja sellisel juhul on värvikood PBr6 ning värvil maalimisel tera teised omadused.
👉🏻 Kui soovid ise värvide tegemist proovida, uuri lähemalt Sally Stuudio kodulehte. Sel talvel on mul seal päris mitu töötuba plaanis – teeme ise nii munatemperat kui akvarellvärve. Ja, kasutades salakoodi “teemeise10” saad töötoas osalemise võimaluse 10% soodsamalt. Koodi saad sisestada makselinkide lehe allserva enne panka suundumist.
3. novembril 2023
Metsastuudios